Vild med Vand 2024

Vild med Vand i byger og blæst

Efter en våd formiddag blev der travlhed på havnen i eftermiddagstimerne

Vild med Vand den 8. juni 2024. Vejrudsigten var lidt truende, selv om godt vejr var bestilt af arrangørerne. “Regnvejr og blæst forventes omkring klokken 11.00”, lød det ved morgensamlingen, hvor de frivillige mødtes og blev fordelt på de forskellige poster.

Optimismen var dog alligevel i at spore i sangstemmerne, da Leif L.C. Jensens nye “Vild med Vand sang” blev afsunget efter formand Jesper Lauridsens velkomst og Frank Hasselbalch havde orienteret om planerne for dagens forløb.

Desværre var der i år flere afbud fra tidligere deltagere, Vesthavnen, Dykkerklubben og Roklubben. Til gengæld havde Det Maritime Værksted meldt sig under fanerne og stillede op med gamle skibsmotorer og ældre træbåde.

En af de populære aktiviteter hvert år er “Krabbebroen”, hvor børn og barnlige sjæle kan fiske efter krabber, som på forhånd er mærket, så fangsten kan udløse en præmie, og det var også tilfældet denne gang. Turene på vandet blev reduceret til motorsejlads, da vejret var lidt for uforudsigeligt til at sætte sejlene. Havnebussen havde det også svært i bølgerne.

Om formiddagen foregik aktiviteterne mellem lette byger, mens eftermiddagen bragte mere opholdsvejr, der dog blev grundigt afsluttet med et brag af en tordenbyge.c.

Se billederne i galleriet

Vild med Vand 2024 Gisseløre Program og Kort

Vild med Vand 2024 annonce med program for dagen

PRESSEMEDDELELSE

Vild med Vand på Gisseløre

lørdag den 8. juni 2024

Der er endnu en gang lagt op til nærkontakt med al mulig slags vandsport og andre aktiviteter på og i vandet, når Kalundborg Sejlklub, Sportsdykkerne og Det Maritime Værksted m.fl. indbyder til Vild med Vand på Gisseløre lørdag den 8. juni mellem 10-16. Man kan FÅ EN SEJLTUR I VANDBUSSEN, sejlklubbens klubjolle “Zephyr”. Ankommer man i bil til Gisseløre, vil der være parkering i området ved Kystvejen og stadion.

Der er tilrettelagt et omfattende program med muligheder for både børn og voksne. Man kan f.eks. komme om bord i en sejl- eller motorbåd og høre om, hvordan det er at eje og sejle i sådan en. Nogle bådejere tilbyder også sejlads på fjorden. For børnene og de unge tilbydes test af windsurfing, stand-up padling og jollesejlads. De helt små vil sikkert foretrække at fiske efter krabber og måske være heldig og vinde en is.

Det Maritime Værksted vil også være til stede på Gisseløre med udstilling og info om ældre træskibe og gamle skibsmotorer. Ved sejlklubben er der salg af pølser og is, øl og vand. kaffe, the og kage.

Vild med Vand 2023

Finere sommervejr kunne man ikke ønske sig, så det var det bedste udgangspunkt for årets søsportsbegivenhed, der dog også forløb til alles tilfredshed. Der var en stille strøm af glade gæster dagen igennem. De mindste og deres forældre satte straks kursen mod krabbebroen. Ved riggerbroen lå en motor- og en sejlbåd klar til sejlads med gæsterne , og der var kø ved vandbussen, der sejlede i pendulfart mellem Gisseløre og Vesthavnen. I år var aktiviterne udvidet med et tilbud om fællessang. De gamle sømandsviser blev luftet i sommerbrisen ved roklubben under ledelse af sopran Nickie Johansson akkompagneret af Jule Holmgaard Schade.

Uden de mange frivillige, der hvert år stiller op og giver en hånd med i afviklingen af Vild med Vand, gik det ikke. Efter at gæsterne var gået hjem, var der samling på grillpladsen ved klubhuset og tid til evaluering. Derefter blev der fyret op under grillen, og dagen sluttede med spisning og hyggeligt samvær.

Se flere billeder

Se alle billederne fra 2022

19.06.2022

Ny type fartøj blev testet

ved årets Vild med Vand

Med anslået 700 besøgende på havnene i Kalundborg i det fine sommervejr kunne arrangørerne af Vild med Vand notere sig endnu en succes.

Det kunne godt lade sig gøre - at sejle i en palletank, eller rettere fire sammenbundne palletanke. Flere forskellige hold à fire personer forsøgte sig i denne helt nye disciplin som krævede et godt samarbejde, når kursen skulle holdes. Målet var at sejle ud og runde en bøje udlagt midt i havnebassinet på tid - den bedste blev lidt under fire minutter.

På forhånd var der bekymringer om fartøjets stabilitet, men det viste sig ubegrundet, og de dygtigste padlere opdagede hurtigt fordelen ved at lægge mest vægt i den agterste del som gav højere fart.

Andre aktiviteter på havnen, kendt fra tidligere år, havde også god søgning hen over dagen. Havnebussen, sejlbådene, jollerne, brandvæsenets RIB, robådene, kajakkerne, surfbrædderne. Ved indgangen duftede der af havfiskernes nystegte fiskefrikadeller, der var en stor konkurrent til sejlklubbens pølsebod. Børnene og deres forældre fandt hurtigt deres favoritter, Krabbebroen, hvor der kunne fiskes, og ikke mindst roklubbens softice bod.

I Vesthavnen var der kø ved Marinehjemmeværnets Holger Danske, der sejlede ture på fjorden, Det Maritime Værksted og lodsbåden holdt åbent hus og træskibene Fut og Karoline kunne besigtiges.

De mange frivillige i de orange t-shirts samledes efterfølgende til et grill- arrangement ved sejlklubben, og der var enighed om, at Vild med Vand helt sikkert skal gentages næste år den anden lørdag i juni.

Se billeder fra Vild med Vand 2022 i Galleri

Vild med Vand 2019