J80 klubbåden Røsnæs

Kalundborg Sejlklub modtog i november 2017 et legat fra A.P. Møllers fond, til indkøb af en J80 klubbåd. En fornem gave, som giver sejlklubben helt nye muligheder.

Et lille, hårdtarbejdende udvalg, bestående af klubbådsudvalget, nogle bestyrelsesmedlemmer samt Anne Louise Alsted, brugte en del tid på at finde den rette båd. Flere gange var en handel ved at falde på plads, men først i 3. forsøg lykkedes det…i Barcelona. Der er langt imellem brugte J80 både til salg, og Jan Quist måtte bruge en del tid på alle de kontrakter der næsten faldt på plads. Som sagt lykkedes det til sidst, og d.6. marts 2017 kunne sejlklubbens udsendte, Anne Louise Alsted, underskrive købskontrakten, på havnen i Barcelona.

J/80 er en moderne, enkel og meget hurtig alsidig sejlbåd. Klassereglerne er "strictly one-design" og giver en enkel og let tilgængelig klassebåd med lave driftomkostninger. J/80’s dimensioner er 8 m x 2,5 m. Deplacementet er 1320 kilo, hvoraf 48% er placeret i kølen, hvilket giver en meget "stiv" og sødygtig båd som er enkel at sejle, og trods det relativt store sejlareal let at sejle selv i hård vind. Båden kan trailes efter en større bil.

Man kan sove 4 personer I en J80. Der er ikke toilet i, men hvis man er indstillet på lidt primitive forhold kan den sagtens bruges til en overnatnings-tur.

Formålet med klubbåden er at fastholde klubbens unge medlemmer. Men, klubbåden kan selvfølgelig også bruges af nuværende medlemmer, og vil helt sikkert blive et stort aktiv på Sejlerskolen.

Båden er til brug for alle klubbens medlemmer . Når den indimellem skal bruges til aktiviteter som sejlklubben står for, har det højere prioritet end almindeligt udlån. F.eks. vil den indgå I undervisningen for ungdomssejlerne og for Sejlerskolen. Men man kan også komme ud at sejle i den på egen hånd, når man er blevet godkendt til at kunne låne den.